NAUJIENOS

PASKAITOS MOKSLEIVIAMS APIE DVASINĘ SVEIKATĄ

Turime Švietimo ir mokslo ministerijos reikalavimus atitinkančius pažymėjimus, suteikiančius teisę užsiimti neformaliuoju ugdymu su moksleiviais:

REGISTRACIJA:  +37068714736

LAIMINGO, SVEIKO IR STIPRAUS ŽMOGAUS UGDYMO PROGRAMA:

MOKSLEIVIŲ SVEIKATOS IR LAIMĖS SITUACIJOS ANALIZĖ, 2017 m.

Situacijos aprašymas: Lietuvos ir tarptautiniai tyrimai rodo, jog Lietuvos vaikai vieni labiausiai apsvaigusių nuo alkoholio, Lietuva viena šalių turinti daugiausiai rūkančių nepilnamečių, be to, pagal patyčias šalis taip pat vienas ryškiausių taškų žemėlapyje.

Visa tai, pasak psichikos sveikatos specialistų, rodo, jog vaikai jaučiasi nelaimingi. Pagal šį rodiklį – laimingumo, anot tarptautinio moksleivių gyvensenos ir sveikatos tyrimo (Health Behavior in School-aged Children), Lietuva ilgą laiką pirmavo. Vaikų laimės pagrindas – darnūs santykiai su tėvais. Daugelyje šeimų jie sutrikę – tai patvirtina įvairūs psichikos sveikatos tyrimai.

Ne vienas kūno kultūros mokytojas bei gydytojas patvirtins, kad visiškai sveikų vaikų surasti klasėse vis sunkiau. Jų sveikatos pažymose kasmet įrašų vis daugiau. Technologijoms plintant, vaikai tampa sėslesni, anot kai kurių tyrimų, net mažiau juda nei suaugusieji. Daugumos mitybos įpročiai netinkami – visa tai turi nemažai įtakos gerai psichikos ir fizinei sveikatai.

Kokios tokios situacijos priežastys? Dvasinių vertybių nureikšminimas ir materealizmo įsigalėjimas – vieni esminių šiandienos moksleivių kartos ypatumų, kaip rašoma jų gyvenimą stebinčių mokslininkų straipsniuose. Atgavus nepriklausomybę, staigiai daug šeimų praturtėjus, sustiprėjo visuomenėje melas, pavydas, pyktis. Užaugo karta, kurios ugdyme svarbiausia buvo pinigai, o žmogiškos vertybės nustumtos į šalį. Investuoti reikia į gyvenimo prasmės pamatymą nuo vaikystės, tada išaugs sveika visuomenė.

Trūksta ne idėjų, kaip būti laimingiems ir sveikiems ar norinčių jas skelbti, o įkvepiančių mokytojų, kurie geba per savo vidinę jėgą keisti žmones.

Vidinės darnos ugdymo programa. Programos pagrindas – vaiko vidinės darnos ugdymas pasitelkiant užsiėmimus pagal Rytų sveikatingumo praktikas kaip joga, Cigun ar Tai Či bei Rytų kovos menus kaip Kung fu.

Tai būtinas ir sveikas judėjimas augančiam žmogui, darantis didelę įtaką psichinei ir fizinei sveikatai. Pavyzdžiui, mokantis kovos menų labai svarbus dvasinės pusės ugdymas. Yra toks išmintingas posakis Rytuose, kad, jeigu žmogus moka grakščiai šokti, tai galima jam duoti kardą į rankas“. Tai reiškia, kad veikia jo širdis ir galima jam duoti ginklą, nes jis nepadarys žalos kitam žmogui. Taigi, prieš mokant kovos, reikia išmokyti žmogų būti geru, sąžiningu, teisingu. Apskritai Rytų sveikatingumo praktikose tobulėjimo nebus, jei neatskleisi savo vidinių gražių jausmų, antraip tai bus tik mechaninis veiksmas, duosiantis mažai naudos.

Vaiko pasaulėžiūros keitimui pasitelkiami  mąstymo, savęs pažinimo pratimai bei paskaitos apie tikrųjų vertybių ir sąmoningumo ugdymą  – pavyzdžiui, kaip įveikti pyktį, pavydą, baimes ir pan. kaip atrasti tikrus draugus.

Besimankštindami vaikai atsipalaiduoja, tada juos galima mokyti, kaip ir kodėl auginti gerumą širdyje ir kitus šviesius jausmus, tapti savikritiškais, lavinti analitinį mąstymą, gebėjimą vizualizuoti – šių savybių dabartiniams moksleiviams trūksta. Poveikis stiprinamas paskaitomis apie mitybą, kitus sveiko gyvenimo principus.

Į programą įtraukiamos paskaitos tėvams bei mokytojams, kad poveikis būtų daromas ir namuose bei klasėje.

Programos poveikis. Programa siekia iš esmės mažinti vaiko polinkį į sau ir kitiems žalingą elgesį. Ilgalaikis siūlomos programos poveikis būtų žalingų įpročių tokių kaip rūkymas ar alkoholio vartojimas mažėjimas, ji padėtų spręsti tokias agresyvaus elgesio problemas kaip patyčios, pašvelnintų santykius su mokytojais ir tėvais, gerintų moksleivių akademinius pasiekimus, padėtų jiems atrasti savo gyvenimo pašaukimus ir tapti visapusiškai sveikesniais ir stipresniais tiek fiziškai, tiek psichiškai, tiek dvasiškai.

Programos planas.

  • Fizinio aktyvumo užsiėmimai pagal Rytų sveikatingumo mankštas (kinų daosų, indų joga, kinų energijos didinimo sistema Cigun, Tai Či) ir Rytų kovos menus (Kung fu, Jeet Kune Do).
  • Per mankštą vaikai atsipalaiduoja, nuramina protą ir tada lengviau juos išmokyti, kaip ir kodėl auginti gerumą širdyje ir kitus šviesius jausmus, tapti savikritiškais, lavinti analitinį mąstymą, gebėjimą vizualizuoti – šių savybių pagal mokslininkų aprašymus dabartiniams moksleiviams trūksta. Apskritai dvasinių vertybių nureikšminimas ir materializmo įsigalėjimas – vieni esminių šiandienos moksleivių kartos ypatumų. Per programą vaikai mokomi subalansuoti šiuos du dalykus – dvasingumą ir materealumą ir jaustis su visa supančia aplinka harmonijoje, nes tai yra kelias į sveikatą ir laimę.
    • Per užsiėmimus išaiškinama pratimų prasmė, kaip kiekvienas veikia žmogų, jo savijautą. Dirbama su moksleiviais tiek bendrai, tiek individualiai pritaikant jiems pratimus pagal kiekvieno intelektą, gebėjimą analizuoti, charakterį. Sudėtingi dalykai perteikiami kiekvienam suprantama kalba.
  • Vaiko pasaulėžiūros plėtimui pasitelkiami mąstymo, savęs pažinimo, savikritikos ugdymo pratimai bei paskaitos apie tikrųjų vertybių ir sąmoningumo ugdymą – pavyzdžiui, kaip įveikti, pyktį, pavydą, baimę, kaip susirasti tikrų draugų, kaip atrasti prasmingus gyvenimo tikslus, kurie suteiktų vidinio džiaugsmo ne tik vaikams, bet ir jų tėvams.
  • Aiškinama, kaip ugdyti pozityvų mąstymą, stiprinti savivertę ir įgauti vidinę darną:
  • Pasakoti apie minčių įtaką savijautai ir padėti moksleiviams atrasti būdus, kaip kiekvienam ugdyti pozityvų mąstymą.
  • Padėti suprasti, kodėl paauglių gyvenime atsiranda alkoholis ir rūkymas ir kaip sąmoningai šių žalingų įpročių atsisakyti ar jų apskritai išvengti ir kas galėtų veikti kaip ilgalaikė jų prevencija.
  • Padėti atrasti tikruosius prasmingus gyvenimo tikslus, kurie leistų pajusti vidinį džiaugsmą ir laimę.
  • Aiškinti, kodėl verta savyje ugdyti tokias dorines vertybes kaip sąžiningumas, nuoširdumas, teisingumas, gerumas ir pan., kaip tai keičia patį žmogų, jo gyvenimą ir jo aplinką.
  • Į programą įtraukiamos ir paskaitos apie mitybą, kitus sveiko gyvenimo principus, kurie padėtų stiprinti vaikų vidinę darną. Paskaitomis būtų padedama jaunam žmogui susigaudyti gausioje ir dažnai prieštaringoje viešoje informacijoje apie sveiką mitybą ir padėti sužinoti svarbiausius sveikos mitybos principus, pagrįstus tiek šiuolaikiniu Vakarų mokslu, tiek tūkstantmečius skaičiuojančiomis Rytų medicinos praktikomis. Pavyzdžiui, būtų įtikinamai raginama valgyti daugiau daržovių, nes būtent dėl šio principo visos mitybos teorijos vieningai sutaria.
  • Moksleiviai per paskaitas taip pat mokomi, kaip atskirti sveikatai palankų maistą nuo prasto sveikatai kenksmingo. Aiškinama, kaip veikia savijautą tokie jaunų žmonių mėgstami produktai kaip greitasis maistas, rafinuotas cukrus ir kiti saldumynai ar baltų miltų gaminiai. Suteikiama informacijos apie šiuolaikinės maisto pramonės technologijų gamybos ypatumus, pavyzdžiui įvairius maisto priedus ar transriebalus, aiškinti, kodėl ir kur jie naudojami, kaip jie veikia žmogų.
  • Padėti daugiau suprasti apie suvalgomo maisto ir sveikatos, geros savijautos sąsajas. Mažiau kalbėti apie ligas, o daugiau atkreipti dėmesį į tokias temas, kurios paaugliams labiau aktualios – mitybos įtaka mokymosi pasiekimams, nuotaikai, miegui, atsparumui stresui ir įtampai ar išvaizdai.
  • Rengti sveiko maisto gaminimo užsiėmimus – mokyti moksleivius pasigaminti nesudėtingus kasdienius patiekalus ir taip skatinti rinktis namuose gamintą maistą.
  • Supažindinti moksleivius su skirtingais kelias, kurias maistas atkeliauja iki stalo – nuo pramoninės maisto gamybos iki maisto auginimo darže ar sode ar jo radimo gamtoje.

Programos veiksmingumas. Šios programos ir taikomo metodo veiksmingumas yra įrodytas ne vieno žmogaus gyvenimu. Dalyvaudami užsiėmimuose daugybė jaunų žmonių yra iš esmės pakeitę savo gyvenimą (esame sudarę specialią anketą, kuri padeda aprašyti tokių užsiėmimų poveikį. Atsiliepimų galima paskaityti interneto svetainėje www.sugrizkisave.lt) – vieni išsprendė kankinusias sveikatos problemas, kiti sukūrė šeimyninę  laimę, atrado tikruosius prasmingus gyvenimo pašaukimus.

Vertinant programos veiksmingumą galima stebėti, kaip keičiasi polinkis išgerti, rūkyti, tyčiotis, mokymosi pasiekimus, charakterio savybes, gyvenimo tikslus, gebėjimus kurti, santykius su tėvais ir pan.

Ateityje būtų galima pasirinkti vieną mokyklą kaip eksperimentą – aprašyti situaciją prieš pradedant mokymus ir metams praėjus po jų. Įtraukti į eksperimentą galima ir akademinę bendruomenę (pavyzdžiui atliekančią tyrimus gyvensenos medicinos srityje), o rezultatus pateikti valdžios institucijoms, siekiant metodą plačiau taikyti.

Programos sumanytojai:

Vytautas Karklelis. Jis daugiau nei tris dešimtmečius praktikuoja ir gilinasi į filosofiją Rytų kovos menų (Kung fu, Jeet kune do) ir sveikatingumo praktikų (kinų daosų, indų joga, Tai Či, kinų energijos didinimo sistema Cigun) ir išmintingai tai susieja su gyvenimu Lietuvoje. Pats save tobulindamas mokytojas Vytautas daugiau nei dešimt metų yra dirbęs policijoje. Pradėjęs vaikų kolonijoje, vėliau dirbo inspektoriumi, sporto instruktoriumi specialiuose policijos padaliniuose.

Justina Karklelienė. Turiu dešimt metų patirties rimtoje Lietuvos žiniasklaidoje, kur daugiausiai rengė laidas sveikatos ir sveikatingumo temomis. Gerai žino šiandienos situaciją Lietuvoje, susijusią su vaikų sveikata, kuri verčia sunerimti.

Programos tikslinė auditorija. Užsiėmimai siūlomi 14-18 metų moksleiviams. Tyrimai rodo – kuo vyresni vaikai, tuo labiau jie linkę rinktis mažiau sveiką gyvenimo būdą, rizikingai elgtis.

Programos misija. Tikime, kad ir jums yra svarbu, jog mokyklose būtų svarbios ne tik dėstomų dalykų, bet ir sveiko ir visų pirma gero žmogaus ugdymo pamokos, kurios jam ne tik padėtų spręsti kasdien kylančius iššūkius, bet ir kurti aplink save harmoningą aplinką ir į visuomenės gyvenimą įnešti daugiau humanistinių vertybių – teisingumo, meilės, gėrio, sąžiningumo, nuoširdumo.

Tikime, kad mokydami vaikus padėtume visai Lietuvai. Vaikai augs ir bus kaip akmenukai įmesti į vandenį – jie pozityvią teisingą informaciją skleis bendraamžiams, artimiesiams, keliaus ir nuveš tą informaciją po visą Žemę. Šiandien būtina gausinti gėrio kariuomenę, kuri dabar taip reikalinga, kad Lietuvoje vyktų geri pokyčiai.